Onderzoek

Ik ben nieuwsgierig naar hoe onze dagelijkse leefomgeving ons vormt. Dat kan de letterlijke leefomgeving van de stad zijn, maar ook onze technologie, de designvoorwerpen waarmee we ons omringen of de kleding die we aandoen. Mijn onderzoek doe ik vanuit mijn ambacht als cultuurwetenschapper.

  • 2016 – CTRL, ALT, DELETE: Tijd voor herontwerp van technologie én mens. Hoe moeten we technologie én mens herontwerpen om een betere relatie met elkaar te krijgen. Hoe ontwerp je tech die ons dient in plaats van onze aandacht afleidt? Welke vaardigheden moeten wij leren om beter met onze tech om te kunnen gaan? Lees meer…
  • 2015 – Inside out/outside in: Design as open. Design gedraagt zich tegenwoordig als ‘open’, als iets dat zich begeeft in gebieden en disciplines die traditioneel niet tot de expertise van design behoren. En de tegenovergestelde beweging vindt ook plaats: design ontvangt de buitenwereld nu met open armen. Mensen vanuit allerlei disciplines nemen de rol van designers aan. Wat betekent dit voor de rol van design? Voor York University, Toronto gaf ik een lezing over dit onderwerp ‘Design as Open‘.
  • 2012-2013 – Understanding product valorisation within the creative industries. Hoe kunnen producten en diensten in et e-cultuur veld worden beoordeeld op hun waarde? M’n onderzoek was een embedded research project, een samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam en Virtueel Platform, het sectorinstituut voor e-cultuur, met hun Best Practice database als case-study.  Lees hier meer…
  • 2011-2012 – From Representation to Rhizome: Open Design from a Relational Perspective. Ik schreef op verzoek van Premsela, het sectorinstituut voor design, een artikel in het internationale peer to peer reviewed wetenschappelijk tijdschrift The Design Journal/Bloomsbury, waarin ik open design als een fundamentele filosofische positie beschouw die relateert tot een bredere culturele verandering in hoe we onze identiteit vormen en de rol die design hierin speelt. Lees hier meer…
  • 2011 – De Performance of Identiteit through Fashion.Identity as Deleuzian Fold. Hoe kan mode vrijheid geven om onze vloeibare identiteit in de postmoderne samenleving te beoefenen? Lees meer…
  • 2010 – Dutch Fashion Identity in a Globalised World. Case-study Aynouk Tan. Lees meer…

 

Leave a Reply