Swipen is een gokspel ontworpen om je single te houden

Wanneer verdient een datingapp eigenlijk een kwaliteitslabel? Wat levert al dat swipen eigenlijk op?
Niet zo heel veel volgens een artikel uit Vanity Fair ‘Dawn of the Dating Apocalypse’. Apps zoals Tinder en OKcupid geven mensen de indruk dat er duizenden of miljoenen potentiële aanbidders zijn. En dat verandert mensen van een prioriteit in een optie.
[…] this unlimited access to sex partners. People are gorging. That’s why it’s not intimate. You could call it a kind of psychosexual obesity.”
hinge
Kortom: ‘Swiping is an addictive game designed to keep you single’, stelt de datingapp Hinge die naar aanleiding van bovenstaand artikel de blik op zichzelf richtte in een pijnlijke analyse, waaruit bleek dat:
  • – Datingapps met swipen (en dat zijn ze bijna allemaal…) zijn ontegenzeggelijk slecht in het helpen vinden van een relatie. Van alle gebruikers van Hinge hebben er maar 18% een relatie gevonden. Zoals ze bij Hinge zelf droog opmerken: “It’s hard to imagine any service staying in business where fewer than 1 in 5 customers ever found what they were looking for.”
  • – Het succes van swipingapps zit ‘m dus niet in het succesvol verbinden van mensen aan elkaar, maar in het succesvol verbinden van mensen AAN DE APP ZELF.  Het swipen is zo verslavend dat op de populairste app gebruikers gemiddeld per dag 11 keer inloggen, 90 minuten per dag swipen en zo 200 matches per dag genereren.
  • – Gebruikers swipen dus veel, maar verder gebeurt er eigenlijk weinig. Waar het de bedoeling is (zou je denken) dat er bij een match contact wordt gelegd via messaging, gebeurt alleen….verder swipen in de race naar dopamine die het matchen oplevert. Gebruikers leggen met maar minder dan 10% van hun matches contact, begrijpelijk als ze in de meeste gevallen nog niet eens het profiel van iemand bekijken.
This static, superficial representation of people leads to the pathologically objectifying This model for engagement does not encourage investment in any one person, as everyone after a while starts to look and feel the same.
En verbond daar actie aan: een compleet herontwerp, resulterend in een app zonder swipen, maar gericht op berichtjes sturen aan elkaar en uitgebreide profielen.
Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘CTRL, ALT, DELETE’ waarin ik elke week onderzoek hoe we een betere relatie kunnen krijgen met onze tech. Herontwerp van ons tech én van onszelf: hoe doe je dat? Ook de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.