Tech heeft een beter meetsysteem nodig: Whole Person Analytics

Wanneer verdient technologie zo’n kwaliteitslabel? Harris’ partner in crime – Joe Edelman – heeft hier een goede lezing over gemaakt, waarin hij onderzoekt hoe Facebook, Google en Youtube hun gebruikers beter van dienst kunnen zijn door gebruik te maken van Whole Person Analytics in plaats van Google Analytics.
joe-edelman-with-these-values-youtube-deserves-my-trust
In bovenstaande afbeelding zie je wat Joe Edelman op Youtube zoekt. Hij merkt echter dat Youtube hem vooral een vluchtweg biedt van z’n angsten door afleiding te bieden, en dat hem geen aanbevelingen worden gedaan voor filmpjes met z’n gewenste gitaarlessen maar clips uit comedies. Waar hij dan voornamelijk in z’n eentje achter de computer om lacht, op momenten dat hij liever had willen werken.
Het algoritme van Youtube begrijpt dus geen snars van Joe. Tenminste: misschien iets van z’n gedrag, maar niets van de doelen die hij voor zichzelf heeft om als mens te groeien en het leven te leiden dat hij wil.
Sterker nog: het kan Youtube eigenlijk niets schelen wat Joe wil, als Joe maar lekker blijft hangen. En dus stelt Edelman in deze interessante presentatie over hoe je betere meetsystemen voor technologie kunt ontwikkelen:

“Currently the apps and services that are doing the best, are the parts that are eating most of our attention and time. Rewarding our best investments (hoeveelheid gedrag die je erin stopt), instead of best returns (= bereiken we onze doelen).”
Om te bepalen of een tech dus het kwaliteitslabel ‘Time well spent’ verdient, moet je een beoordelingssysteem ontwikkelen gebaseerd op onze normen en waarden. Edelman noemt dat dus ‘Whole Person Analytics‘, met een overduidelijke knipoog naar Google of Youtube analytics.
Few businesses or internet sites have any idea whether their customers and users feel the hours they spent were fortuitous. While many companies have some kind of lasting positive experience in their mission statement, there’s just not data to pull apart this kind of demand from the more sinister kind that takes advantage of people or sells them a false dream.
Edelman heeft een browser-extensie ontwikkeld – Hindsight – waarmee je inzicht kunt krijgen in hoe waardevol jij jouw internetgedrag eigenlijk vindt. Het stelt je de vraag ‘Je bezocht *deze site* voor *zolang*…waarom eigenlijk?’ Ik heb het uitgeprobeerd, maar het is enorm veel werk om al de sites die ik bezoek bij te houden en te beoordelen. Maar Edelman heeft er vertrouwen in dat we een nieuw tijdperk instappen:
In this new phase, users must trust that a platform will help them liveaccording to their own values. In the next decade, platforms will compete overalignment with their users’ human values.
Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘CTRL, ALT, DELETE’ waarin ik elke week onderzoek hoe we een betere relatie kunnen krijgen met onze tech. Herontwerp van ons tech én van onszelf: hoe doe je dat? Ook de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.