Waarom Instagram een rustige tech is en Facebook niet

Als je de principes van Calm Technology gaat toepassen op onze huidige technologie, dan zie je hoe tech over het algemeen niet is ontworpen op kalme, gefocuste aandacht. Kijk bijvoorbeeld maar eens even naar hoe je op je telefoon allerlei soorten inhoud in je notificaties bij elkaar aangeboden krijgt: een vergaarbak vol werkmails, appjes van vrienden, notificaties van Facebook-events, of dat mensen je Instagram-bericht liken etc. De toolbalk van je internetbrowser is net zo erg. Daar kun je tabjes aanmaken dat het een lieve lust is en je mail open laten staan, naast artikelen die je nog wil lezen, een site waarop je nog een aankoop wilt doen en je twitterpagina. En speaking of social media: kijk eens naar de laatste ontwikkeling op Facebook. Het is allang meer geworden dan een netwerk waar je contact onderhoudt met je vrienden. Hier lees je ook het laatste nieuws over Trumps hate-tweets.
I like instagram
Daarom kan Instagram een verademing zijn. Een social tech met een duidelijke focus: het posten van foto’s met esthetische of emotionele kwaliteiten en weinig meer. Hier vind je geen Trump terug, alleen a charming universe of you, your friends and no news’.
Instagram heeft maar weinig functies, je kunt een like of comment geven, maar bijvoorbeeld geen links plaatsen (ja ok, boven in je profielbeschrijving kun je wat priegelen, maar echt gebruiksvriendelijk is dat niet om op door te klikken). In het artikel ‘I like Instagram’ bewierookt Robinson Meyer Instagram om haar eenvoud. Het geeft hem rust, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook met zijn vele verschillende vormen van content (video, tekst, comments) en onophoudelijke alerts.
En sterker nog: Instagram blijkt niet alleen als app je gelukkig te maken, maar ook in de handeling van het fotograferen. In het artikel ’How Taking Photos Increases Enjoyment of Experiences’ beschrijft onderzoeker Kristin Diehl dat het maken van een foto kan leiden tot “heighten enjoyment of positive experiences, and does so because photo-taking increases engagement. While taking photos during an experience adds another activity, unlike traditional dual-task situations that divide attention, capturing experiences with photos actually focuses attention onto the experience, particularly on aspects of the experience worth capturing.”
Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologische ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in