Elon Musk snapt niets van hoe steden werken

Vorige week was er grote consternatie toen Elon Musk – opperbaas van autofabrikant Tesla – z’n masterplan deelde voor z’n bedrijf. Waarom? Het heeft grote invloed op hoe infrastructuur werkt.
Tesla bus
Dit is kort door de bocht z’n plan: Tesla wil elektrische vrachtwagens en bussen maken, terwijl Tesla-eigenaren hun zelfrijdende auto in de toekomst moeten kunnen verhuren als taxi. Op de plekken waar nu ingangen zitten in de bus, komen zitplaatsen en om het verkeer niet op te houden, wordt ervoor gezorgd dat de bus net zo snel kan optrekken en remmen als gewone voertuigen. Verder zullen er geen bushaltes meer zijn, maar worden passagiers op hun eindbestemming afgezet. Allemaal veel kosten-effectiever, milieubewuster en veiliger dan wanneer iedereen zelf aan het stuur zit, vindt Musk.
Jarrett Walker van de blog Human Transit is minder enthousiast. Musk maakt de grote fout dat hij denkt dat je alle problemen kunt oplossen met tech. Echter, zo schrijft Walker (ironische naam eigenlijk, vind je niet?), infrastructuur is een ruimtelijk, geen technologisch probleem:
“When we are talking about space, we are talking about geometry, not engineering, and technology never changes geometry. You must solve a problem spatially before you have really solved it.”
“Tech marketing is all about appealing to elite personal tastes. It runs on the assumption that whatever we sell to the wealthy today we can sell to the masses tomorrow. But some things stop working when everybody buys them. Cars in dense cities, for example, are not a problem when only the top 20% are using them; it’s mass adoption of cars that makes them ruinous to a dense city and to the liberty of its citizens.”
Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologische ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in