Technologie is ontworpen om je aandacht te trekken, niet om je te dienen

Deze blog van James Williams over waarom het helemaal OK is om een adblocker in te schakelen, komt eigenlijk op het volgende neer: technologie is nu ontworpen om je aandacht te trekken, niet om het je gemakkelijk te maken. In het Engels klinkt het mooier: ’[…] optimizes for our attention rather than our intentions.’
AdBlock-Blog-
Zeker het lezen waard, al lees je alleen maar deze quote:
“I’ll give you a hint, though: it’s probably not any of the goals you have for yourself. Your goals are things like “spend more time with the kids,” “learn to play the zither,” “lose twenty pounds by summer,” “finish my degree,” etc. Your time is scarce, and you know it.
Your technologies, on the other hand, are trying to maximize goals like “Time on Site,” “Number of Video Views,” “Number of Pageviews,” and so on. Hence clickbait, hence auto-playing videos, hence avalanches of notifications. Your time is scarce, and your technologies know it.”
Oef, dat maakt wel even een punt..
Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in