Om iets van Snapchat te snappen moet je z’n oprichter begrijpen

Als er iets is waardoor ik me oud voel – en ik ben een piepkuiken van 30 –  is het Snapchat wel. De app waarmee je foto’s deelt met anderen die je kunt bewerken en die verdwijnen binnen een paar seconden. Razend populair bij tieners – momenteel heeft het 130 miljoen dagelijkse actieve gebruikers – die niet eens meer aan Facebook, Twitter en maar mondjesmaat aan Instagram beginnen.
Evan Spiegel
  • Dit is cruciaal om te begrijpen: Spiegel wil met Snapchat niet de volgende Facebook of Twitter bouwen. Hij wil geen social medium maken, hij wil een entertainende communicatiewereld bouwen waarin je vrijblijvend kunt communiceren en juist kunt ontsnappen van je zorgvuldig gecureerde profielen op Instagram of Facebook.
  • Snapchat is dus meer dan alleen een fotodeelapp, het is een hele wereld. Dat is de reden waarom Spiegel dus een muzieklabel wilde kopen, en korte films en televisie wilde toevoegen aan Snapchat. En daarmee maakt Spiegel een cruciale stap van het denken van delen van informatie naar het denken in gevoelswaarde:  “One of the biggest issues is that technology companies view movies, music and television as information. Directors, producers, musicians and actors view them as feelings, as expression. Not to be searched, sorted and viewed — but experienced.”
  • De omwenteling naar het denken in gevoelswaarde houdt nog een andere verandering in. Spiegel gelooft niet in een verschil tussen off- en online meer. Er zijn geen virtuele alter ego’s, er is geen real life. “We no longer have to capture the ‘real world’ and recreate it online. We simply live and communicate at the same time.” En daarmee worden bovenstaande observaties van Floridi en Watson natuurlijk des te relevanter…
Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.