Waarom Tom Cruise de creepy toekomst van ons winkelen belichaamt

Herinner je je nog deze scène uit de film ‘Minority Report’, waarin Tom Cruise ongezien door een winkelcentrum probeert te komen, maar daarbij gehinderd wordt door advertenties die hem luid en duidelijk begroeten? Nou, dat is dus onze toekomst. Of ja, hopelijk niet zullen we maar denken. Maar feit is wel dat gezichtsherkenningstechnologie steeds vaker door winkels wordt gebruikt. Er wordt zelfs geschat dat 59% van alle kledingwinkels in de UK je tracken. Shop en be shopped noemt dit artikel uit de Guardian het.

Minority report

Gezichtsherkenningssoftware kun je kennen van Facebook, wanneer het programma suggesties doet om de personen te taggen die op je foto staan en daarbij steeds accurater wordt. Hierom zouden we ons vanuit privacy-oogpunt al eigenlijk veel drukker moeten maken. Maar offline, dat is pas echt waar de shit de spreekwoordelijke fan raakt. Want waar je online nog in elk geval iets kunt beheren – je privacysettings aanpassen, of je cookies deleten – zijn er geen privacysettings in een winkelcentrum.

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.