Dit zijn óók millennials

Als je zoekt op de term ‘millennial’ kom je allerlei verschrikkelijke foto’s zoals onderstaande tegen. Stereotiepe foto’s van wat als millennial beschouwd wordt: een generatie geboren in pakweg 1980-2000, op zoek naar ervaringen, vastgeplakt aan hun telefoon en meer van dat soort clichés (al zijn deze filmpjes over millennials stiekem best tof). Maar bedenk eens: wat zie je eigenlijk echt op deze foto? Of, beter gesteld, wat zie je eigenlijk niet?

Millenial

Wat je hier ziet, is volgens de deelnemende schrijvers aan de Uncovered serie vooral een bepaald gedeelte van de millennial generatie: het hoger opgeleide, hogere middenklasse deel dat daadwerkelijk de mogelijkheid heeft om (technologische) middelen in te zetten om kansen te creëren. Maar in de mediaberichtgeving over deze generatie blijven veel mensen onderbelicht. Want technisch gezien is ook een arme gekleurde jonge vrouw die in een nagelsalon haar kost verdient een millennial. Lees ook trouwens dit stuk waarin pijnlijk duidelijk wordt dat technologie de kloof tussen voorgenoemde twee uitersten van de millennial generatie alleen nog maar groter maakt: juist door digitaal vaardig én vaak online te kunnen zijn, kunnen hoger opgeleide mensen beter hun carrièrekansen pakken, sociale netwerken vergroten en zijn ze eerder op de hoogte van nieuwe banen.

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.