Van clicks naar bricks. Waarom Amazon een boekwinkel opende

In november opende Amazon z’n eerste fysieke boekwinkel in Seattle. En dat is de eerste van de 300 tot 400 (!) boekwinkels die moeten volgen, alleen al in de VS. In Nederland kondigden de grote webshops Neckermann en CoolBlue vorige week ook al aan fysieke filialen te gaan openen. Volgens de kenners een gouden stap om ‘het assortiment, de lage prijs en de grote klantenkring van onlinegiganten met de service en ‘beleving’ van een klassieke winkel’ te combineren.

Amazon bookstore

Het lijkt wellicht een aparte move, omdat juist online webshops zoals Amazon of Bol.com ervoor verantwoordelijk zijn dat kleine boekhandelaren failliet zijn gegaan. Maar hoe succesvol deze online webgiganten ook lijken, dat is eigenlijk maar schijn. Ze maken ook grote verliezen, omdat ze ‘én de goedkoopste willen zijn, zich ondertussen blauw betalen aan gratis verzendkosten, én te maken hebben met idiote retourpercentages.

En dus is het tegenwoordig goedkoper om een traditionele fysieke winkel te openen, dan een webshop, stelt Bradford Shellhammer, één van de e-commerce pioniers. In het bijzonder omdat hij online dezelfde trend ziet gebeuren als offline: de grote walvissen laten maar weinig ruimte over voor kleinere vissen. Nu iedereen bijvoorbeeld Facebook gebruikt voor marketing en adverteren, wordt het veel duurder om goede resultaten daaruit te halen. Dus zo zie je dat online startups weer terugkeren naar traditionele media, zoals billboards of…de nieuwsbrief! (tada, wat hip ben ik toch)

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.