In China functioneert Uber als sociaal glijmiddel

Dit is Jasper. Hij is 33 jaar, woont in China en heeft een goede baan als manager. In z’n vrije tijd biedt hij z’n diensten aan als Uber-chauffeur. Niet om een extra zakcentje te verdienen, maar om een nieuwe tennispartner te vinden, of om zich minder eenzaam te voelen. Uber als het nieuwe Facebook: het medicijn tegen eenzaamheid.

Uberchina

Dit interessante artikel toont hoe Uber in China een nieuwe manier van ontmoeten genereert en daarmee een sociaal gat vult: een generatie jonge mensen die zich hebben opgewerkt uit hun ouderlijk milieu, maar veelal alleen zijn opgegroeid (één kind politiek, weet je nog wel?) binnen strakke sociale regels en niet goed weten hoe ze een praatje aan kunnen knopen in een bar. Uber biedt hen een comfortabele bubbel waarin ze iemand even kunnen treffen, maar waar ook een automatisch en letterlijk einde aan zit.

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.