Waarom musea steeds meer op Netflix lijken

Netflix is dé meester in het aanpassen van zijn producten op gebruikers. Heb je een (jou onbekende) voorliefde voor een spannende twist na tien minuten bij het kijken van een serie? Netflix weet ’t en gebruikt dit om je series en films aan te raden die aansluiten bij deze voorkeur.

Munch

In de museumwereld is dit principe van datamining ook een revolutie aan het ontketenenZo volgt het Guggenheim Museum in New York het signaal van mobiele telefoons en weet daardoor welke route bezoekers afleggen. Het Groninger Museum zette iBeacons in, kleine zendertjes,  waardoor het museum weet hoe iemand zich door het gebouw beweegt, zodat ze kunnen analyseren waar het druk is, wanneer mensen het restaurant bezoeken en hoe lang mensen stilstaan voor een kunstwerk. En het Van Gogh Museum experimenteert met camera’s die wel filmen, maar de beelden niet opslaan. Zo ontstaan real time heatmaps, waarmee bijvoorbeeld kan worden onderzocht hoe bezoekers gebruikmaken van de nieuwe glazen entree.

Dit gegeven is natuurlijk al interessant op zichzelf, maar ook vanwege het feit dat jouw smaak wordt gekwantificeerd en geobjectiveerd. Zo schreef ik al eerder over de voorspelling dat filmrecensies zullen worden geschreven door het meten van biometrische data als je hartslag. En de Nederlandse ontwerper Merel Bekking is bezig met hét perfecte designobject te creëren voor Marcus Fairs, de oprichter van de grootste designblog van de wereld. Hoe? Door Fairs z’n brein door middel van een MRI scan te analyseren op z’n onbewuste smaak

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in