Hoe techbedrijven een veel te machtige lobbygroep zijn

Het plaatje hieronder toont Ubers geniale move in de strijd tussen Uber en Bill de Blasio, de burgemeester van New York, toen deze laatste vorig jaar paal en perk probeerde te stellen aan het aantal auto’s van Uber dat zou rondrijden in de stad. Naast de normale politieke wegen – veeeel lobbyisten – waarmee dit normaal gesproken zou worden uitgevochten, deed Uber nog één klein extra dingetje. Het bedrijf voegde de niet te missen knop ‘No cars, see why’ toe aan z’n app. Iedereen die erop klikte, werd geïnformeerd dat dit de uitkomst zou zijn als De Blasio z’n zin zou krijgen. Raad eens wie deze strijd gewonnen heeft? Juist.

Uber

Technologie criticus Evgeny Morozov stelt dan ook dat we in dit voorbeeld de geboorte zien van een nieuwe uiterst machtige en hoogst gedecentraliseerde lobby-beweging. Technologiebedrijven gebruiken hun ongeëvenaarde mogelijkheden om miljoenen mensen te mobiliseren om de politieke strijd in hun voordeel te beslissen.

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in.