Een leger van likers

Stel je voor: 100.000 mensen die alles geweldig vinden wat je doet. Welk gevoel zou je daarvan krijgen? Pretty great, vermoed ik zo. In een maatschappij waarin onze zelfwaardering steeds meer afhankelijk is van het aantal likes op social media, is dit natuurlijk de ultieme droom.

Instagram

Daarom kocht kunstenaar Constant Dullaart 2,5 miljoen nep Instagramvolgers – een schijntje van de vele nepprofielen die op social media rondzwerven waar dus een computeralgoritme achterzit in plaats van een persoon. Vervolgens verdeelde hij dit leger van likers over kunstgerelateerde instagramaccounts, waarmee hij sterk kon beïnvloeden hoe deze accounts gewaardeerd werden door echte mensen – zowel op Instagram zelf, als in de echte wereld. En daarmee toont z’n onschuldig experiment een niet zo onschuldig mechanisme aan: hoe meer likers = hoe beter je product/ideeën/foto’s/leven wordt geacht in deze maatschappij. Bedenk eens hoe dit leger nep-likers zou kunnen worden ingezet om de uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen te kunnen beïnvloeden.

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in