De fout in het facebook-algoritme ben jij

Er is een onzichtbare opperbaas die bepaalt hoe jouw online sociale leven wordt vormgeven: het algoritme van Facebook dat bepaalt welke updates jij in je newsfeed te zien krijgt. Van sommige van je Facebookvrienden krijg je nooit iets te zien, hoeveel schattige babies ze ook krijgen, van anderen zie je alles tot en met de flauwste Youtube video’s. Het is een algoritme waar veel bedrijven zich het hoofd over breken, want hoe kun je in zo’n grillige wereld verzekerd zijn dat jouw bericht genoeg aandacht krijgt? Maar dit artikel op Slate toont hoe het Facebook-algoritme ook bij Facebook zelf voor hoofdbrekens zorgt.

Like

Het algoritme is namelijk eigenlijk ontworpen om juist die updates te tonen die voor jou relevant zouden kunnen zijn. En dat is lastig in een tijd waarin mensen Facebookvrienden worden met zowel hun echte vrienden, als vage kennissen uit het verleden, collega’s en mensen die je ooit eens op een feestje ontmoet hebt. Bedenk dat de post die jij bovenaan je newsfeed ziet is gekozen uit meer dan 1000 anderen als dé post die jou gegarandeerd gaat laten lachen, huilen, klikken, liken, delen, kortom: een reactie gaat ontlokken. En dat wordt verdomd lastig als jij maar verplicht blijft liken op vriendinnen die net een baby hebben gekregen of het laatste bericht van je moeder en de posts die je écht interessant vindt niet liket op Facebook, maar opzoekt op internet en vervolgens in een nieuwsbrief verwerkt…(yup, that’s me).

Kortom: zolang jij je niet als een perfecte machine gedraagt, mag jij ook niet van Facebook verwachten dat hij dat doet. 

Dit bericht komt uit m’n wekelijkse nieuwsbrief ‘Curated Culture’ waar ik elke week de laatste berichten rondom ‘future affairs’ naar je opstuur: wat zijn dé technologiche ontwikkelingen die jouw toekomst gaan bepalen? Elke zaterdagochtend de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in