New Window: De ambacht centraal

Het blijft één van de meest gewaardeerde eigenschappen van kunst en design objecten: de ambachtelijkheid waarmee ze gemaakt zijn. New Window van Woes van Haaften onderkent dit door het maakproces centraal te stellen van de werken die hij in opdracht door kunstenaars laat maken. En vaak is dat maakproces nog interessanter dan het eindproduct.

Bij de eerste samenwerking van New Window met designer Lex Pott in het product Diptych zie je bijvoorbeeld hoe ontwerpen uit het Victoria & Albert Museum tot het eerste idee geleid hebben, de vele ontwerpvraagstukken die opkomen (hoe kun je de ringen van de bomen zo mooi mogelijk het ontwerp verwerken), ontmoetingen met een boomspecialist en de teleurstellingen als een materiaal toch niet meewerkt.

Diptych

 

Het resulteert in een serie houten meubelstukken die gemaakt zijn van één bepaalde spar op de Veluwe, die speelt met de spanning tussen geometrische, gecontroleerde vormen en organische vormen die een bepaalde vrijheid impliceren. Het object ademt leven uit: je ziet letterlijk de goede zomers in het hout die een wijdere ring geven dan strenge winters, maar die ook zachter hout opleveren dat makkelijker weg gezandstraald wordt.

Door het verhaal achter de ontwerpen zichtbaar te maken wordt waarde toegevoegd: de waarde van de kennisname van de ontwerper en zijn/haar ideeën en welke moeilijke én wonderlijke weg er is afgelegd om tot een eindontwerp te komen. Het eindproduct wordt hierdoor extra dierbaar alsof het al jarenlang (of misschien generatieslang) met je meereist.