Millennials: De generatie die alles gaat veranderen

Millennials. Een term die je in elk trendrapport van afgelopen jaar kon teruglezen. Een term als omschrijving van een generatie jonge mensen die door haar nieuwe leefstijl de dynamiek in het werkveld, de economie, en de politiek verandert. En een term die zo doordrenkt is van hoop en positiviteit dat ik er af en toe knarsende tanden van krijg. Dus daarom is het misschien tijd om er wat minder woorden en wat meer beelden op los te laten.

millennials

Want zoals met elke nieuwe hype, gaan vaak de beste creatievelingen ermee aan de slag. En dat levert dan toch weer erg leuke resultaten op, die het waard zijn om een blogje aan te wijden. Zoals dit filmpje van Box1824, een Braziliaans onderzoeksbureau dat zich gespecialiseerd heeft in gedragspsychologie en consumententrends. ‘We all want to be young’ is een kunstig knip-en-plak-werkje dat op luchtige wijze een mooi beeld schetst van deze netwerkgeneratie.

Nog leuker is eigenlijk deze remix van hetzelfde onderzoeksbureau dat door middel van iconische beelden uit films en media toont hoe onze houding ten opzichte van werk door de jaren heen is veranderd. Van de hiërarchische plichtmatige houding van de babyboomers, naar de workaholics uit generatie X, om te eindigen bij de millennials voor wie het all work, all play moet zijn:

En tot slot: niet alleen een noodzakelijke kanttekening, maar ook nog eens mooi vergelijkingsmateriaal biedt deze reactie vanuit China over hoe Chinese jeugdcultuur een andere ontwikkeling heeft doorlopen.

Meer lezen over deze generatie webkinderen? Ik blogde eerder over het manifest ‘Wij, kinderen van het netwerk’ van de poolse schrijver Piotr Czerski.

Leave a Reply