5 #1

Geïnspireerd door geweldige tips als de wekelijkse longroads van de NRC en de weekendleestips van Frank Meeuwsen waar deze week mijn blogje ‘Berichtgeving over nieuwe technologie graag minder zwart-wit!‘ ook in stond, heb ik ook besloten om een blog te beginnen met tips voor goed leesvoer.

Het concept? 5 tips voor artikelen, boeken of lezingen die in mijn opinie ‘timeless and timely’ zijn. Zaken die het waard zijn om even een slowweb momentje in te lassen in het hectische bestaan waarin alles op tweetspeed moet en blogjes maximaal 400 woorden mogen bevatten.

SLowweb

Foto: Getty

Zadie Smith – Generation Why – Een gouwe ouwe, maar onmisbaar voor iemand die het (net zoals ik tot deze week) nog niet gelezen had. Smith bespreekt de film The Social Network, maar raakt in haar analyse een paar belangrijke punten rondom onze huidige relatie met facebook.

It feels important to remind ourselves, at this point, that Facebook, our new beloved interface with reality, was designed by a Harvard sophomore with a Harvard sophomore’s preoccupations. What is your relationship status? (Choose one. There can be only one answer. People need to know.) Do you have a “life”? (Prove it. Post pictures.) Do you like the right sort of things? (Make a list. Things to like will include: movies, music, books and television, but not architecture, ideas, or plants.)

But here I fear I am becoming nostalgic. I am dreaming of a Web that caters to a kind of person who no longer exists. A private person, a person who is a mystery, to the world and—which is more important—to herself. Person as mystery: this idea of personhood is certainly changing, perhaps has already changed.

Gary Shteyngart – Super Sad True Love Story – Waar Shteyngarts roman op het eerste gezicht wellicht aandoet als dystopische science fiction – het verhaalt over een trieste liefdesverhouding in een chaotische toekomst waarin de dollar is gevallen – komen zijn voorspellingen over de toekomst van technologie die hij schetst steeds dichter in de buurt van de werkelijkheid. Enkele van Shteyngarts ideeën: Je zendt je hele leven live uit via persoonlijke broadcastingsystemen en je draagt een apparaat bij je waardoor je altijd te volgen bent en je continu op je fuckability wordt beoordeeld.

The bar was now utterly aflash with smoky data spilling out of a total of fifty-nine äppäräti, 68 percent of them belonging to the male of the species The masculine data scrolled on my screen. Our average income hovered at a respectable but not especially uplifting 190,000 yuan-pegged dollars. We were looking for girls who appreciated us for who we were. We had absent fathers, who sometimes were not absent enough. A man ranked uglier than me walked in and, ascertaining his chances, turned right around. I wanted to follow his balk, creased head out of the bar into the all-forgiving summer air, but instead got a double whiskey for myself, along with two Leffe Brunes,

“After getting his ass handed to him by the RateMe Plus, Lenny Abramoc is turning to drink, ” Noah intoned. But upon seeing the deep hamster funk of my expression, he said, “It’s going to be okay, Lenny. We’ll get you all fixed up with the bitches. You’ll find the mercy in this rude data stream. “

Interview Luciano Floridi in Trouw – Welkom in het Zettabyte Tijdperk – Floridi is een Italiaanse filosoof op het gebied van informatiekunde en werd twee weken geleden geïnterviewd door Trouw. In dit interview verwoordt hij heel helder waar de discussie rondom nieuwe technologie om zou moeten gaan: om welke veranderingen (zowel positief als negatief) dit teweeg brengt in hoe we onszelf en de wereld bezien.

“Revolutionair is niet dat we nu met elkaar kunnen skypen en vroeger niet. Je moet een spade dieper gaan. Er is een aardverschuiving gaande op metafysisch vlak, dus op het niveau van hoe we naar de wereld en onszelf kijken. Dáár vindt de echte revolutie plaats. Sinds Newton zien wij de wereld als een verzameling van dingen die statisch, onveranderlijk en ‘hard’ zijn. Ze gehoorzamen wetten, botsen op elkaar, klonteren samen – maar je kunt ze altijd los van elkaar zien. Tegenwoordig zien we de wereld veel meer in termen van netwerken. Technisch gezegd: we gaan van een atomistisch naar een relationeel wereldbeeld. Tot nu toe was het individu een soort Robinson Crusoe op een onbewoond eiland. Descartes die in zijn eentje voor het haardvuur zit en zich afvraagt wat hij eigenlijk kan weten van de wereld. Descartes had genoeg aan zichzelf. Dat beeld is verdwenen. We zien een individu nu eerder als een knooppunt, een kruispunt van verbindingen.”

Kevin Kelly – Robots will take our jobs – Kelly als nestor van het denken rondom nieuwe technologie, heeft voor zijn geliefde Wired weer een rebels artikel geschreven waarin hij betoogt dat het helemaal nog niet eens zo slecht is als robots op den duur onze banen gaan overnemen: het geeft ons des te meer tijd om weer te gaan uitzoeken wat ons mensen eigenlijk zo uniek maakt.

When robots and automation do our most basic work, making it relatively easy for us to be fed, clothed, and sheltered, then we are free to ask, “What are humans for?” Industrialization did more than just extend the average human lifespan. It led a greater percentage of the population to decide that humans were meant to be ballerinas, full-time musicians, mathematicians, athletes, fashion designers, yoga masters, fan-fiction authors, and folks with one-of-a kind titles on their business cards. With the help of our machines, we could take up these roles; but of course, over time, the machines will do these as well. We’ll then be empowered to dream up yet more answers to the question “What should we do?” It will be many generations before a robot can answer that.

We need to let robots take over. They will do jobs we have been doing, and do them much better than we can. They will do jobs we can’t do at all. They will do jobs we never imagined even needed to be done. And they will help us discover new jobs for ourselves, new tasks that expand who we are. They will let us focus on becoming more human than we were.

Daniël Dennet TEDtalk – Dangerous Memes – De Amerikaanse filosoof Daniël Dennet houdt zich normaal gesproken bezig met bewustzijn en kunstmatige intelligentie. Hij houdt de ere-titel één van de ‘vier ruiters van het nieuwe atheïsme’, samen met Richard DawkinsSam Harris en Christopher Hitchens omdat hij zo uitgesproken atheistisch is. Dat wil niet zeggen dat Dennet vindt dat je religieuze ideeën zomaar opzij moet schuiven. In zijn TEDtalk legt hij uit waarom hij vindt dat je voorzichtig moet omgaan met machtige ideeën – oftewel krachtige memes.

These memes are spreading around the world and they are wiping out whole cultures. They are wiping out languages. They are wiping out traditions and practices. And it’s not our fault, anymore than it’s our fault when our germs lay waste to people that haven’t developed the immunity. We have an immunity to all of the junk that lies around the edges of our culture.We’re a free society, so we let pornography and all these things — we shrug them off.They’re like a mild cold. They’re not a big deal for us. But we should recognize that for many people in the world, they are a big deal. And we should be very alert to this. As we spread our education and our technology, one of the things that we are doing is we’re the vectors of memes that are correctly viewed by the hosts of many other memes as a dire threat to their favorite memes — the memes that they are prepared to die for.

 

3 thoughts on “5 #1

  1. Pingback: 5 #2 | Curated Culture

  2. Pingback: 5 #3 | Curated Culture

  3. Pingback: 5 #4 | Curated Culture

Leave a Reply