Twitter als nieuwe journalistieke tool

De rol van de traditionele journalistiek ligt onder vuur. Nieuwe technologie en andere behoeftes van een nieuw publiek dwingen tot het stellen van existentiële vragen. Waar ligt de bestaanswaarde van de journalistiek nog in een tijd van social media? Hoe moet een krant ingericht worden om te blijven voldoen? Meesterblogger en voormalig chef internet van NRCnext Ernst-Jan Pfauth publiceerde enkele weken geleden een manifest voor een krant van deze tijd, waarin hij journalisten oproept tot meer openheid, context en explicietheid, maar ook ruimte wil voor hoop, durf en twijfel.

Ook de uitstekende webserie PBS Off Book levert een bijdrage aan de discussie door een aflevering rondom de rol van Twitter in journalistiek. Twitter moet volgens de geïnterviewde vier high profile journalisten niet meer slechts begrepen worden als platform ter promotie maar vooral als een ‘global conversation‘. Nieuws is niet meer iets dat één keer per dag in het 8uur journaal te vangen is. Het is iets dat zich continu 24 uur per dag voltrekt en waar je als journalist dus ook op in dient te spelen. Dat doe je o.a. door Twitter in te zetten in je journalistiek, bijvoorbeeld door contacten te onderhouden met mede-verslaggevers zodat je er snel achterkomt wat de feiten zijn en welke sleutelpersonen handig zijn om nog even te spreken. In een 24uur newscycle is samenwerking cruciaal en Twitter is daar dé tool voor.

Dat nieuws een continu proces is, betekent dat een nieuwsbericht nooit af is. De meeste blogs van kranten, zoals de NRCnext ontwikkelen daarom ook live-blogs waarin je chronologisch de meest recente updates kunt volgen, naast berichten waarin het nieuws in een bredere maatschappelijke en historische context wordt geplaatst – de traditionele invulling van de journalistiek. Twitter kan van grote waarde zijn bij deze update-functie van nieuws. Ook bij het zogenaamde fact-checking kan Twitter een hulpbron zijn: waar men eerst twee bronnen had waarbij men te rade kon gaan voor de juiste feiten, heeft Twitter deze functie ongelofelijk uitgebreid.

Opvallend is dat Twitter totaal niet meer als een bedreiging maar juist als verrijking van de traditionele invulling van journalistiek wordt neergezet in deze aflevering van Off Book. De rol van journalisten blijft hierbij wel cruciaal. Deze functie zit hem dan vooral in het dienen als selectiefilter: door het zorgvuldig selecteren van belangrijk nieuws en context erom heen te bieden kan de journalistiek een belangrijk anti-gif zijn tegen het alom gevreesde gevaar van de filterbubble die bij social media dreigt, omdat je je daar vooral omringt met bronnen van eigen keuze. Conclusie? We should see Twitter as a tool on our way to create better news.
.

 

 

Leave a Reply