PICNIC 2012: 2000 dozen en 7 kilometer tape

Afgelopen maandag was ik bij een van de leukste festivals op het gebied van nieuwe media, PICNIC. Daar schreef ik voor Frankwatching deze blog over. Terwijl ik rondliep tussen alle kartonnen dozen, rode ballonnen en flessenpost vroeg ik het me al af: Wat is er nu eigenlijk voor nodig om zo’n groots opgezet internationaal festival te organiseren? Hierbij het antwoord, PICNIC 2012 in cijfers:

Bezoekers

  • Ruim 3000 bezoekers in 2 dagen
  • Ruim 100 journalisten en bloggers
  • Deelnemers uit meer dan 30 landen waaronder Groot-Brittannië, Australië, Brazilië, China, Costa Rica, Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Afrika en Noord-Amerika
  • 1 bezoeker ontmoet tijdens het festival circa 9 nieuwe mensen en 11 mensen die hij al kende

 Het programma

  • 107 sprekers
  • 65 sessies (presentaties, workshops, labs etc)
  • 54 creatieve bedrijven op de Crossover Marketplace
  • 1 thema: ‘New Ownership: de verschuiving van top down naar bottom up’.
  • 5 sub-thema’s: fundamentals, het bedrijfsleven, gezondheidszorg, media, overheid, onderwijs en duurzaamheid

Prijzengeld voor internationale wedstrijden

  • Er werd ruim € 700.000 euro toegekend door de Postcode Lotterij Green Challenge.
  • Er werd ruim € 120.000 euro toegekend door Vodafone Mobiles for Good.

Officiële sponsors & partners

  • 9 sponsors: de Nationale Postcode Loterij, Waag Society, Vodafone, Hogeschool van Amsterdam, UPC, AKQA, TNO, de Kamer van Koophandel Amsterdam en Syntens
  • Meer dan 80 media-, content-, service- en event-partners

 

Het opbouwen van PICNIC in het EYE Film Instituut

  • 3 dagen om op te bouwen (start 14 september)
  • 2000 kartonnen dozen gevouwen
  • 7 kilometer PICNIC-tape verbruikt
  • Een team van 50 mensen om het evenement te coördineren (10 leden van het PICNIC-team en een team van 40 man van Livetime)

 Tijdens PICNIC

  • Ruim 50 vrijwilligers die hielpen tijdens het evenement.
  • 2700 PICNIC-lunchdozen ( de apart gecaterde lunches tijdens lunchmeetings en teammeetings niet meegeteld)

Promotie  

  • De PICNIC-website, ontwikkeld door Yoomee met ongeveer 40.000 bezoekers per maand
  • 10.500 Facebook-volgers
  • 12.600 nieuwsbrief leden
  • 6.000 Twitter-volgers resulterend in PICNIC als trending topic (twee achtereenvolgende dagen) in Italië en in Nederland
  • Ruim 50 originele campagne posters ontworpen door internationale kunstenaars en bureau’s voor de collaboratieve campagne-competitie

Tot slot waren er 120 ritjes met de veerboot per dag om aanwezigen van en naar Amsterdam Centraal te brengen.

Bron: Whizpr. Fotocredits: Maurice Mikkers

Leave a Reply