Fashionclash expo 2012: Mode is meer dan kleding

Vorige week mocht ik voor de officiële opening van de Fashionclash 2012 begon al even rondsnuffelen bij de expositie in het prachtige oude fabrieksgebouw van SAMdecor. Hoewel de expositie mooi was opgezet in lange banen wit voile die de enorme hoogte en oppervlakte van de ruimte behapbaar maakten voor de toeschouwer, viel vooral de diversiteit aan disciplines op waarmee wat mode tegenwoordig is, uitgedrukt wordt. Fashionclash is hiermee niet alleen een podium voor jonge designers, maar biedt ook een frisse blik op de modewereld: mode is meer dan alleen kleding. Enkele hoogtepunten van de expositie.

365

Merel van Gils, van oorsprong een productontwerper, is gefasineerd door de manier waarop mensen mode in hun alledaags leven gebruiken en wat überhaupt mode te noemen is. Voor een jaar lang heeft ze elke dag een mode-object geknutseld. Op merelvangils.blogspot.nl zijn de vaak humoristische en inventieve ontwerpen te zien waarmee van Gils de grenzen van mode bevraagt.

 


Elvira ‘t Hart 

Elvira ‘t Hart vertaalt de dikke strepen waarmee ze haar mode tekent letterlijk in haar ontwerpen. Niet alleen levert de half transparante kleding, esthetisch zeer mooie eindresultaten op, maar ook brengt ze zo een interessante spanning teweeg bij haar drager. Doordat je letterlijk haar handtekening op je lichaam draagt en onderdeel vormt van het tekenproces komt de vraag toch onvermijdelijk bij je op waar het getekende model eindigt en je eigen identiteit begint.

 

Ritual/Undress

Ulrik Martin Larsen en Stefan Friedl bevragen met hun fotoserie waarom sommige alledaagse processen die met kleden te maken hebben en volgens vaste rituele verlopen nooit bevraagd worden. Door het ritueel van het aan-en ontkleden in een moment te vangen, bieden ze de kijker de kans hier eens met een kritische blik naar te kijken.

 

Room Story

Keta Gutmane creeerde haar werkelijk prachtige jurk van parket om duidelijk te maken dat de ruimte om ons heen ook invloed kan hebben op de manier waarop we ons kleden. Waar ze dit nu vrij letterlijk heeft vertaald doordat ze het parket van haar appartementje heeft omgevormd tot een jurk, is het interessant standpunt dat jezelf kleden en de keuzes die je hierin maakt niet in een vacuum plaatsvinden en onderhevig zijn aan verschillende invloeden vanuit de omgeving.

 

Kledingkast Deel

Chantal Aimee Ehrhardt haalde haar inspiratie door mee te doen aan de Free Fashion Challenge (www.freefashionchallenge.com) en besloot voor een jaar lang niets nieuws meer te shoppen maar eens te onderzoeken wat ze allemaal kon doen met de huidige inhoud van haar kledingkast. Stap 1: inventariseren wat ze eigenlijk allemaal in haar kast had hangen. Stap 2: Zich verbazen over de overweldigende hoeveelheid items die ze bleek te hebben. Stap 3: Hiervan een fotoserie creeeren, die in vorm grappig genoeg doet denken aan het welbekende modeproject Exactitudes dat in plaats van de diversiteit die Ehrhardt wil benadrukken juist de eenheidsworst in mode-identiteit centraal stelt. Ehrhardts verwoordt haar project als volgt: ‘We tend to be more focused om what we want, rather than what we have. With this project I want to encourage people to (re)discover what they have and cherish it!’

Leave a Reply