Apps &Tabs

Woensdagavond organiseerde het Nijmeegse Ontwerp Platform de avond ‘Apps & Tabs’ waarmee een onderwerp werd aangesneden dat voor veel ontwerpers erg relevant zal gaan worden de komende jaren: de verschuiving van nadruk op ontwerpen voor papieren publicaties of campagnes, naar ontwerpen voor applicaties. Het programma was een mooie mix van informatie over de technische kant, observaties en overwegingen vanuit de praktijk en presentaties van voorbeelden. In vogelvlucht:

Peter Villevoye gaf een korte inleiding op de technische aspecten van het ontwerpen van apps. Naast dat hij mijn innerlijke nerd die meestal diep verborgen blijft voedde, deed hij ook enkele mooie uitspraken. Zo benadrukte hij de gretigheid waarmee gebruikers, ontwerpers en bedrijven de app-techniek hebben omarmd: ‘Ik heb nog nooit in twintig jaar zo snel computertechnieken zich zien ontwikkelen.’  Tegelijk relativeerde hij dit belang hiervan met de prachtquote: ‘De beste killerapps hebben maar één doel: killing time’, waarbij meteen iedereen in het publiek met een enigzins schuldbewuste blik dacht aan welbekende apps als Angrybirds, Word Feud en Draw Something.

Tom Loois, vers afgestudeerd aan de Design Academy, presenteerde vervolgens zijn poëtische app ‘Blank Ways’, een alternatieve routeplanner. Waar een route-app gericht is op het zo snel mogelijk van A naar B te komen, is het doel van Blank Ways juist om een alternatieve route te lopen zodat je meer delen van je omgeving leert kennen. Geboren vanuit de abstracte opdracht ‘Geef je persoonlijke definitie van stilte weer’ werd Loois bewust van het feit hoeveel plekken van Eindhoven, de stad waar hij zijn hele leven al woont, nog onbekend terrein voor hem waren doordat hij, zoals de meeste mensen, met vaste routes de stad doorkruist, en hoe hij zijn stilte eigenlijk kan vinden in dit Anti-Eindhoven. Door je vaste routes bij te houden en in een navigatieopdracht nieuwe stukjes stad te plannen waar je nog nooit bent geweest, probeert Blank Ways zijn gebruiker weer met een open blik naar zijn dagelijkse omgeving te laten kijken. Loois project toont precies aan waar apps naast een praktische waarde, ook fundamenteel van waarde kunnen zijn voor onze omgang met onze dagelijkse omgeving: Het kan een nieuwe ervaring toevoegen zonder daadwerkelijk fysiek iets te veranderen in de realiteit. In de woorden van Loois: ‘Een kaart of stad hoeft helemaal niet meer iets statisch te zijn, je kunt er een persoonlijke laag aan toevoegen. Het is nu mogelijk om een kwalitatieve lading toe te voegen aan kwantitatieve dingen’.

Ook Marjan Willemsen van het Gelders Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur liet deze kracht van apps zien in haar Veluwe Layer. Een app waarmee de wandelaar de Veluwe op een nieuwe manier kan ontdekken. Bijzonder aan dit project zijn de 21 virtuele kunstwerken die speciaal voor deze App zijn ontworpen, waardoor je midden op de Veluwe een levensgrote olifant kunt spotten of op een andere plek weer een kaleidoskopisch kunstwerk. Het toont een ander opvallend aspect van apps in relatie tot de openbare ruimte, namelijk dat deze ruimte dus ook heel persoonlijk kan worden gemaakt, maar dat deze virtuele persoonlijke laag in openbare ruimtes nu nog grotendeels onontdekt en onbevolkt is.

Als laatste bracht Jordy van der Meer van Icemobile, designer van bekende apps als de Appie-app en de ABN-Amro App, wat kennis uit de praktijk mee. Zo maakte hij zijn toehoorders bewust van het feit dat de mediaconsumptie zodanig verschoven is dat 2012 naar verwachting het jaar is waarin het mobiel internet het gebruik van internet op de desktop overstijgt en dat zo ook de ontwerpen voor mobiel internet, de apps dus, steeds meer als leidraad gelden voor de interface van desktop internet ontwerpen, waar de nadruk eerst andersom lag. Hij gaf tot slot de aspirerende apps-ontwerpers enkele handige tips mee in de vorm van vijf sleutelwoorden:

- Versimpel (tot de meest essentiële dingen)

- Focus: Wat wil je publiek nu echt? Van der Meer gaf het voorbeeld van de Philips-app Avelit voor aanstaande en jonge moeders die eerst gericht was op het verzamelen van statistieken over de jonge spruit, maar pas een succes werd nadat de focus kwam te liggen op het vastleggen van speciale momenten. (En ja, veel vrouwen in de zaal rolden hierbij met hun ogen…duidelijk tijd dat vrouwen ook eens de app-business ingaan!)

- Vingers. Van der Meer liet hierbij een afbeelding zien van een Iphone in de grootte van een Ipad: de grootte die het werkelijk zou moeten hebben als het zou moeten voldoen aan de grote van de knoppen die beginnende app-ontwerpers vaak invoeren..

- Geloof in je App

- Test (en test, en test, en test…)

Leave a Reply