Hipstamatic tentoonstelling toont waarde amateur

Waar ik eerder schreef over het feit dat je een privé tentoonstelling in het FOAM kunt krijgen door simpelweg wat prijs te geven van je intiem kapitaal, blijkt er nog een ander afdoende middel om een museum binnen te komen: je Iphone. In de Kunsthal Rotterdam is namelijk momenteel een kleinschalige tentoonstelling te zien rondom het immens populaire Hipstamatic, de Iphone-applicatie die met behulp van allerlei vooraf instelbare filters je koude telefoonfoto´s tot warme vintageplaatjes inclusief grove korrel en vergeelde rafelrandjes omtovert.

Charlotte, foto Arjan de Jongh Hipstamatic

De tentoonstelling bestaat uit een selectie van zestig Hipstamatics. Opvallend hierbij is de combinatie van hipsta´s van professionele fotografen die bijvoorbeeld zijn gepubliceerd in het NRC of The New York Times, naast foto´s van amateurs. De amateur wordt door de Kunsthal zo op hetzelfde niveau als de professional gezet: ´Jeder Mensch ist ein Künstler´ in de blijkbaar voorspellende woorden van de beruchte kunstenaar Joseph Beuys.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fHA8-iFtUFg&feature=player_embedded[/youtube]

De Kunsthal staat hiermee echter niet alleen. De Hipstamatic-tentoonstelling maakt onderdeel uit van een beweging die momenteel gaande is in de kunstwereld waarin de amateur meer dan ooit een plek heeft verworven. De ´onschuldige hobbyist van weleer´ is middels de mogelijkheden die nieuwe media als Youtube en Facebook bieden uit de stoffige garage in alle openbaarheid getreden en wordt met open armen verwelkomd. En dus niet alleen bij een uiterst geïnteresseerd groter publiek, maar ook door de kunstinstellingen zelf. In haar essay De waarde van de amateur (een recensie ervan hier te lezen op MetropolisM) stelt kunsthistorica Jorinde Seijdel zich dan ook de vraag waarom de amateur tegenwoordig zoveel ruimte krijgt: ‘Wat is de waarde van de amateur?’

Foto Martijn D. Heitbrink Foto Esther van Nes

Seijdel pakt haar onderzoek breed aan. Allerlei economische en maatschappelijke redenen passeren de revue. Maar één geopperde beweegreden is bijzonder opvallend. Seijdel stelt dat de huidige amateur een rol kan innemen waar kunstenaars tegenwoordig alleen nog van kunnen dromen. Waar kunstenaars vaak vast komen te zitten tussen financiën en bureaucreatie, kan de amateur vrijelijk het romantisch ideaal van het kunstenaarschap uitoefenen: ‘authentiek, wispelturig en gepassioneerd’. Een ideaal dat inderdaad terug lijkt te komen in de thematiek van de getoonde hipstamatics waar de schoonheid van het dagelijks leven en de natuur zowel in binnen- als buitenland centraal staan.

Met de amateur op het voetstuk in plaats van – of in elk geval naast – de sokkels met beelden uit de ‘hoge kunst’ wordt er een tegenbeweging gevolgd. Waar de kunst steeds meer geïnstitutionaliseerd, specialistisch en voor de echte kenner is geraakt, mag het nu weer om verwondering draaien in plaats van om de ambachtelijke of conceptuele kunstenaar en dientegevolge: de vereiste kijker met veel voorkennis. Er lijkt door het halen van het soort amateurschap – in Seijndels termen ‘de lowtech-amateur-  dat voor iedereen is weggelegd binnen de ooit zo heilige muren van het museum met Hipstamatics zo een roep om drempelverlaging te zijn. Kunst moet weer van en voor iedereen worden. Of in elk geval voor mensen met een Iphone dan.

Ook met je eigen hipstamatic in de tentoonstelling? Upload je mooiste hipsta (in de hoogste resolutie gemaakt) in de Flickr groep Hipstamatic Nederland en zie hem terug op de iPad in de tentoonstelling die de laatste 100 foto´s uit deze groep toont! Nog niet in bezit van de app? Download hem gratis hier.

De tentoonstelling Hipstamatics is nog tot 28 augustus te zien in de Kunsthal.

Deze blog is tevens verschenen op Stofwolk

 

 

 

 

Leave a Reply