Cinematographs

Een soort stille fascinatie, dat roepen deze crossovers tussen fotografie en film op.

Een fascinatie die misschien verklaard kan worden uit het feit dat het wonderlijke spel met bewegende en stilstaande elementen twee manieren van kijken combineert: de bedachtzame blik die je aanwendt bij fotografie waarbij je rustig de tijd neemt om alle details in je op te nemen met de snellere, vluchtigere blik die over het algemeen hoort bij het medium film waarin je je mee laat voeren in narratief en camerabewegingen.

‘Cinematographs’, zo worden de bewegende foto’s genoemd door de grondleggers ervan: de New Yorkse modefotograaf  Jamie Beck en ontwerper Kevin Burg. Ze gebruiken de techniek van de  animated GIF, waarmee het mogelijk is om verschillende afbeeldingen of video’s achter elkaar te zetten en vervolgens delen daarvan te ‘isoleren’, terwijl andere een vloeiende, herhalende beweging krijgen.

Waar cinematographs op deze manier foto’s met toegevoegde beweging lijken, vertrekken de ultra slowmotion portretten van de Amsterdamse kunstenaar Veysi juist vanuit het tot stilstand brengen van een beweging om zo ‘dieper in het moment te kunnen duiken’.

[vimeo]http://vimeo.com/20098433[/vimeo]

De nadruk bij beiden crossovers ligt overduidelijk bij het spel met beweging. Dit werkt echter niet afleidend, eerder verdiepend: als toeschouwer wordt je daardoor des te meer in de foto of film gezogen. Door de minimalistische bewegingen wordt je even uit je eigen werkelijkheid losgetrokken, om in de wereld van de fotografen en filmmaker te stappen. Het doet bijna onrealistisch of zelfs magisch of wonderlijk aan. Maar in elk geval fascinerend, uiterst fascinerend.

[vimeo]http://vimeo.com/20035010[/vimeo]

 

2 thoughts on “Cinematographs

    • Dank Colin! Aan die toepassing had ik nog niet eens gedacht, maar het lijkt me inderdaad heel logisch. En als die toepassingen ook allemaal zo’n mooie resultaten opleveren als deze cinematographs, dan ben ik uiteraard helemaal voor!

Leave a Reply