Levi van Veluw – Origin of the Beginning

Levi van Veluw, Nederlands minst bekende gezicht, maar meest bekende gezichtskunstenaar, toont komende zaterdag 21 mei zijn nieuwste werk in een solo expositie bij galerie Ronmandos. Sinds hij vier jaar geleden afgestudeerd is aan ArtEZ Arnhem is het snel gegaan met Van Veluw. Hij heeft inmiddels tientallen publicaties, bijna net zoveel exposities en verschillende belangrijke prijzen op zijn naam staan. En dat allemaal voor een iel mannetje met een fijn gezicht die ervan houdt zichzelf met balpen te bekladden of zich te beplakken met mensenhaar of lichtgevende folie.

Wat is dan zo fascinerend aan het werk van Van Veluw? Hoewel het technische proces en de precieze details in zijn werk zeer interessant zijn – het maken van een foto duurt ongeveer 10 à 11 uur doordat Van Veluw tegelijk als visagist, model en fotograaf functioneert, een proces dat de volgende dag precies weer hetzelfde opgebouwd moet worden omdat hij nu eenmaal niet met een compleet landschap op zijn hoofd naar bed kan gaan – is het meest opvallende aan van Veluws werk dat hij de grenzen van het portret oprekt.

Levi van Veluw: Origin of the Beginning

Waar een portret traditioneel gezien een natuurgetrouwe afbeelding is van de persoon, zweven de portretten van Van Veluw tussen ‘self-expression’ en ‘self-erasure’. Hij plaats zijn eigen gezicht op de achtergrond en laat in plaats daarvan de hoofdrol voor de vreemdsoortige materialen waarmee hij zichzelf beplakt. Zijn benadering van het portretgenre is dan ook met een enigszins bevreemdende afstandelijkheid waardoor zijn portreten tussen subject en object zweven.

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Aetj19gn8IU[/youtube]

In zijn nieuwe serie ‘Origin of the Beginning’ lijkt hij deze grens nog scherper te stellen, als hij een drietal jongenskamers creëert waarvan er één bestaat uit maar liefst dertigduizend blokjes hout zoals blijkt uit de promotiefoto’s. De muren, de boekenkast, de lamp, het bureau en uiteraard ook zichzelf, heeft Van Veluw één voor één met de hand beplakt met houten blokjes met een oppervlak van vier centimeter. In dit werk spelen duidelijk persoonlijke aspecten mee: de kamer moet door zijn somberheid en claustrofobisch gevoel, de eenzame uren verbeelden die Van Veluw doorbracht tussen zijn 8ste en 14de jaar in zijn kamer. Soms zijn er zelfs directe verwijzingen naar zijn jeugd te vinden: de rand van de tafel blijkt verbrand als gevolg van de fikkies die hij als kleine jongen stookte. Door het prachtige, overweldigende visuele beeld dat Van Veluw met ‘Origin of the Beginning’ creëert, waardoor het materiaalgebruik, patroon en textuur minstens een even grote rol innemen als het persoonlijk narratief, keert hij met zijn nieuwe werk naar mijn mening echter niet zozeer terug naar zijn jeugd, maar vooral naar de kern van zijn werk: de grens tussen het persoonlijke en het abstracte op het scherpst van de snede.

“Origin of the Beginning’ is te zien in galerie Ronmandos van 21 mei tm 25 juni.

Deze blog is tevens verschenen op Stofwolk

Leave a Reply