De perfecte photoshop-herinnering

To photoshop or not to photoshop? We kennen allemaal wel deze vraag, vooral veelvuldig opgeworpen in discussies rondom digitaal afgeslankte en strakgetrokken fotomodellen. Waar photoshoppen eerst nog vooral plaatsvond in modetijdschriften of advertenties (met af en toe destrastreuze gevolgen), zijn sociale netwerksites tegenwoordig echter ook een bron van (on)kundige bewerkte foto’s. Tijd om de Shakespeariaanse blik ook eens te laten schijnen op dit nieuwe photoshopdomein.

Another perfect World

Meer dan de helft van de jongeren bewerkt foto’s voor publicatie op Facebook of Hyves. En daarin wordt steeds verder gegaan. Waar eerst de kleuren een beetje bijgesteld werden of de foto wat bijgeknipt werd, worden er nu complete retoucheerprogramma’s losgelaten op profielfoto’s. Tot grote ergernis van bepaalde personen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JjEUq3rnmKc[/youtube]

De zin ‘het zijn voorwerpen, in plaats van meisjes’ uit ‘Hyveschicks’ schetst een heel treffend beeld van de huidige situatie. Er lijkt namelijk een gapend gat te zijn aan het ontstaan tussen hoe (jonge) mensen zich neerzetten in de virtuele wereld en hoe ze er daadwerkelijk uitzien in de realiteit. Het principe van de avatar als virtuele figuur, al gebruikelijk op spelsites, die men naar eigen smaak kan stylen in plaats van een foto van de daadwerkelijke verschijningsvorm van de persoon, lijkt nu ook door te dringen tot de sociale netwerk sites. De technologie van het photoshoppen en de virtuele wereld van het internet bieden zo de mogelijkheid tot Another Perfect World.

Perfecte herinneringen

Waar sociale netwerksites in de eerste plaats gericht zijn op de connectie met anderen, is er in dit informatietijdperk, waarin we door de grote hoeveelheden informatie die we te verwerken krijgen voor de opslag van ons geheugen steeds meer vertrouwen op zogenoemde ‘externe dragers’, nog een andere belangrijke functie bijgekomen: het dagboek. Status updates op facebook hebben het ‘lief dagboek, wat me vandaag toch overkomen is..’ vervangen. Het is veelzeggend dat er  de mogelijkheid bestaat om je digitale facebook updates in een analoog dagboek te vervatten. Naast statusupdates spelen ook foto’s een belangrijke rol in deze dagboekfunctie van facebook. Elke stapavond of etentje met vrienden wordt zorgvuldig gedocumenteerd en direct de volgende dag op facebook gezet. Eventjes scrollen, of een toepassing er een overzicht laten van maken, en je hebt een perfect jaarverslag.

Facebookready

Het is dus zaak om je foto’s zo snel mogelijk facebookklaar te hebben. Niet alleen om al je toffe dingen onmiddellijk te delen met je vrienden, maar ook omdat het voor jezelf cruciaal is om geen enkel mogelijk memorabel moment verloren te laten gaan en ze snel op te slaan in je online dagboek. Producenten spelen hier gretig op in, zoals bijvoorbeeld Panasonic die met zijn nieuwste camera de functie verschaft van een intern bewerkprogramma. In de Beauty Retouch Modus van de Lady Lumix kun je met de Aesthetic Retouch glimmende huid neutraliseren, tanden bleken of even een gezichtslift toepassen. Binnen de Make-up Retouch functie kun je dan vervolgens nog je foundation, lippenstift, blush en oogschaduw bijwerken. Het is als het ware een extreme makeover in je fotocamera: ‘It’s more than just a camera. It’s a box of miracle’, zoals Panasonic verklaart. Hierna kun je met één druk op de knop je bewerkte foto’s uploaden om al je vrienden te verblijden met je perfect je make-upte gezichtje.

Ladylumix_retouch_image1

Van virtualiteit naar realiteit

Het wordt jonge mensen, al dan niet met splinternieuwe cameratechnologie, dus steeds makkelijker gemaakt om de perfecte plaatjes in je facebook-dagboek te creëren. Het punt hierbij is dat de kloof wat betreft het uiterlijk van een persoon in de virtuele wereld en de realiteit, niet alleen wellicht verwarrend is voor andere mensen, maar door de functie van Facebook als dagboek, ook vooral voor onduidelijkheid zorgt bij de persoon zelf. Als je je dagboek vult met bewerkte herinneringen,zeker als het photoshoppen direct in je fotocamera plaatsvindt, waarbij de realiteit meteen overschreven wordt en het origineel werkelijk verloren gaat, wie herinnert zich dan nog hoe het ‘echt’ was? Als je de mogelijkheid hebt tot perfectie of zelfvolmaking in de virtuele wereld, hoe kijk je dan weer naar je eigen ongeshopte spiegelbeeld? Als je het perfecte verleden hebt gecreëerd, hoe sta je dan in het heden?

To photoshop or not to photoshop?

To photoshop or not to photoshop then? Duidelijk is in elk geval dat net als Jack Sully in Avator die in zijn zoektocht naar ‘another perfect world’ op de planeet Pandora stuitte op onverwachte nare dingen, deze magische trucjesdoos van photoshop ook een paar gevolgen met zich meebrengt. Hoe belangrijker de functie van sociale netwerk sites bij herinnering wordt, en hoe groter de invloed van photoshop wordt bij de verslaglegging hiervan, hoe groter de kloof tussen virtualiteit en realiteit, herinnering en feiten zal zijn. Niet alleen zichtbaar op het internet, maar vooral ook merkbaar in de persoon zelf.

Deze blog is tevens verschenen op Stofwolk

Leave a Reply